Sunday 24 July 2011

Kalau lah boleh kembali ke zaman silam

Posted by Afni Amzah at Sunday, July 24, 2011

Assalamualaikum ladies!

Bila duduk sendiri, aku mula terfikir tentang masa depan. Masa depan yang masih kabur yang belum tahu arah tuju. Malam-malam menulis sambil mengadap tingkap dan menghidu bau hujan. Rasa sangat tenang. Aku suka bau hujan. Wangi! Bila sendiri dan sejuk-sejuk macam ni, aku teringat soalan kakak aku dua tiga hari lepas.

"Kaksu, Kalau lah berpeluang untuk balik ke zaman lampau, zaman mana yang kau akan pilih?"

Mungkin ramai yang akan jawab, mereka nak kembali ke zaman kanak-kanak. Zaman yang paling seronok. Hidup tanpa memikirkan apa-apa. Hidup tanpa masalah. Tapi bagi aku, aku nak kembali ke zaman SPM. Masa umur aku 17 tahun. Sebab zaman tu lar penentu hala tuju hidup aku.

Aku nak kembali ke zaman SPM sebab aku nak ubah banyak benda. Aku nak study betul-betul supaya result SPM aku gempak. Aku nak ambil bidang perakaunan. Aku tak nak masuk UiTM. Aku tak nak ambil Diploma in Office Management & Technology. Otak aku bukan untuk menghafal 1 buku teks. Otak aku lebih kepada mengira. Aku tak nak sambung Degree in Event Management. Aku tak boleh handle stress. Aku tak nak itu. Aku tak nak ini. Aku nak lari dari buat semua 'kesilapan' lampau.

Tiba-tiba aku terfikir, betul ke semua ini kesilapan?

Kalau dulu aku tak masuk UiTM ambil Diploma in Office Management & Technology, aku mungkin takkan kenal kawan-kawan susah senang aku. Si minah kepoh tu semua. Aku juga takkan tahu erti berdikari and the most important thing, aku takkan fall in love dengan mamat poyo aka bf aku. That boy teaches me alot. And then, kalau aku tak masuk UiTM, aku mungkin takkan banyak belajar tentang hidup, tak akan tahu manusia ini ada macam-macam perangai dan ragam. Aku juga takkan jumpa orang yang tikam belakang dan orang yang budget alim.

Dan kalau lar dulu aku tak sambung Degree in Event Management, aku tak akan tahu bidang event ini sangat menarik. Walaupun proses pembelajaran amat memenatkan, aku sangat teruja dan happy. Aku juga mungkin takkan kenal Sutera Organizer. Team member yang sangat supportive. Ini adalah seribu satu pengalaman yang tak mungkin aku lupa sampai bila-bila. Owh. Aku rindukan mereka!

Life is sucks sebab kita akan buat kesilapan all the time. Everybody wants life to run smoothly, but the mistakes that makes life interesting. Buat masa sekarang aku tak nak kembali ke zaman lampau. Aku tak nak turn back time sebab aku tahu aku sudah cukup bahagia sekarang.

Adakah hidup korang sangat teruk sampai korang nak balik ke zaman silam?





Keep telling yourself that the God is damn nice and one day, He gonna put you on the top of everything!





0 comments:

Post a Comment

 

Looking For The Sunshine Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei